20 april 2022

Domremy-la-Puchelle

Vandaag ff langs Domremy-la-Puchelle. De geboorteplaats van Jeanne d'Arc.

De zon schijnt door het raam van de oude caravan naar binnen. 
Het belooft een frisse, zonnige dag te worden. Hoewel de caravan er van buiten en binnen uitziet of het een goede opknapbeurt kan hebben, heb ik er heerlijk in geslapen. 
Gedroomd van een plek als hier met veel "handige" spullen overal verspreid. Bijzonder hoe alternatieve natuurminnaars kunnen leven. In mijn ogen wonen ze welliswaar in de natuur maar toch op een soort van vuilnisstortplaats... En ik droomde dat ik kon vliegen en dat ik een fles wijn had leeggedronken, zonder daar anders van te worden ๐Ÿ˜Š. 
Het gaskacheltje aan gestoken, net als gisteravond. 's nachts heb ik hem maar uitgedraaid, want het zal me niet gebeuren dat mijn tocht hier met een koolmonoxide vergiftiging eindigd!
Ff wakker worden... Nog een km of 80 en dan ben ik ongeveer bij de bron van de Maas. Ik merk dat het een dingetje is in mijn hoofd, om straks het houvast van de Maas los te moeten laten. Voor ik de Saone kan gaan volgen komt er eerst een stuk zonder rivier als leidraad. Naja komt tijd komt raad.
De gastvrouw en haar kleine zoontje sliepen nog,  dus stilletjes vertrokken.

Eerst langs de basiliek van Jeanne d'Arc. De naam die mijn tante zuster Grรฉ kreeg toen ze het klooster inging. De naam van een strijdster...

De goden zijn me gunstig gezind hoewel de basiliek op een flinke heuvel staat, koste me het niet echt veel moeite, want met de wind in de rug werd ik nog net niet naar boven geblazen.
Bij het beeld ff een paar tranen weggeveegd. Denkend aan mijn tante, mijn moeder en de andere broers en zussen, een stukje geschiedenis van de helft van  mijn roots...ontroering denk ik.  Kracht, moed, durf en doorzettingsvermogen van de familie Koomen. Volgens mij zit het in de genen. ๐Ÿ˜‡
In Neufchรขteau langs de fietsenwinkel. De ketting begint wat te kraken en de banden willen er wat lucht bij. Na een flinke smeer beurt en opgepompte banden, gaat mijn fietsie weer geruisloos door de Franse  heuvels en dalen. Geweldig!! De natuur, de rust, de ruimte, het groen en geel en de grazende koeien.
Ze kijken bijna allemaal op en staren me aan alsof ik van een andere planeet kom...๐Ÿค”
Bijna bij de bron. Op een kleine Nederlandse camping met zwembad, kan ik in de hut slapen. Morgen neem ik vrij.



4 opmerkingen:

  1. Tja, als Vrienden op de Fiets gaan fietsen in Frankrijk, slaap ik wandelend langs de IJssel maar bij... andere Vrienden op de Fiets ๐Ÿฅณ Geniet ervan Mirjam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect, wat een tocht! En wat mooie verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superstoer hoor! Heel sportief. Vooral de heuvels een flinke uitdaging. Veel plezier nog hoor๐Ÿ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geniet!!! En ik geniet mee. Kracht, moed, durf en doorzetten…Chapeau

    BeantwoordenVerwijderen